Zapraszamy na wydarzenia Teatru CHOREA, odbywające się w ramach Akcji Dotknij Teatru 2011 - łódzkich obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru.
Harmonogram wydarzeń
PIĄTEK / 25 marca 2011 /
10:00-11:30 - warsztaty "Poranny Trening Aktorski" (Fabryka Sztuki w Łodzi), prowadzenie: zespół Teatru CHOREA
18:00 - spektakl “Grotowski- próba odwrotu” (Teatr Nowy im. Kazimierz Dejmka w Łodzi)
20:15 - spektakl “Grotowski- próba odwrotu” (Teatr Nowy im. Kazimierz Dejmka w Łodzi)
SOBOTA / 26 marca 2011 /
10:00-11:30 - warsztaty "Poranny Trening Aktorski" (Fabryka Sztuki w Łodzi), prowadzenie: zespół Teatru CHOREA
11:00 - happening "Dotknij Herberta (ul. Lipowa oraz Gimnazjum nr 27 i Szkoła Podstawowa nr 26 na ul. Pogonowskiego), prowadzenie: zespół Teatru CHOREA
12:30-15:30 - warsztaty "Majsterkowanie Teatralne" (Fabryka Sztuki w Łodzi), prowadzenie: Paweł Korbus
17:00-19:00 - "Warsztaty Opowiadania Historii" (Dom Dziecka), prowadzenie: Pola Amber
20:00 - spektakl “Gry (w) Pana Cogito” z transmisją internetową online (Fabryka Sztuki w Łodzi, link do transmisji internetowej: http://live.man.lodz.pl/archiwum/62/nazywo/84)
NIEDZIELA / 27 marca 2011 /
10:00-11:30 - warsztaty "Poranny Trening Aktorski" (Fabryka Sztuki w Łodzi), prowadzenie: zespół Teatru CHOREA
12:30-14:30 - warsztaty "Majsterkowanie Teatralne" (Fabryka Sztuki w Łodzi), prowadzenie: Paweł Korbus
15:30-19:00 - "Warsztaty Opowiadania Historii" (Fabryka Sztuki w Łodzi), prowadzenie: Michał Malinowski
19:00 - koncert Kosmicznych Chłopców (Fabryka Sztuki w Łodzi)
Łódzkie Obchody Międzynarodowego Dnia Teatru "Dotknij Teatru" to jedyne w Polsce Święto Teatru, które już po raz drugi integruje tak szerokie środowisko twórcze łódzkich instytucji kultury, związanych nie tylko z teatrem, ale z szeroko rozumianym życiem kulturalnym i społecznym miasta, i jest inicjatywą pionierską w skali kraju.
Trzeba zwrócić uwagę na wyjątkowość projektu: oddolny i wspólnotowy charakter inicjatywy środowiskowej oraz dynamiczny potencjał rozwojowy. Dotknij Teatru organizowane jest z czystej potrzeby zamanifestowania różnorodności działań artystycznych tworzonych w Łodzi oraz z chęci integrowania łódzkiego środowiska artystycznego. Organizatorzy przełamują stereotypy w postrzeganiu teatru, poprzez ukazanie związków teatru z rożnymi dziedzinami życia społecznego (psychologią, medycyną, polityką, sztuką ulicy, popkulturą, telewizją, edukacją) i jego silnego oddziaływania na codzienność, jednocześnie budują świadomość teatralną wśród mieszkańców miasta. Dotknij Teatru ma tworzyć nową tradycję kulturalnej Łodzi.
Polityka kulturalna Europy wymusza zmiany w kulturze polskiej, jej organizacji i strukturach. Wydaje się, że właśnie działania wspólnotowe są wyróżnikiem owych zmian. Mocne lokalne środowisko twórcze, automatycznie stwarza nowe możliwości współdziałania i podejmowania inicjatyw na skalę ogólnopolską i międzynarodową, kreowania spójnej lokalnej (rozpoznawalnej w kraju) polityki kulturalnej, staje się rzeczywistym polem inspiracji i wymiany doświadczeń, a nie konkurencji.
Warsztaty "Poranny Trening Aktorski"
Treningi aktorskie zostały stworzone na podstawie wieloletniego doświadczenia aktorów CHOREI, zdobytego zarówno dzięki pracy na scenie przy tworzeniu spektakli, jak i działań edukacyjnych, które prowadzone są od wielu lat w całej Europie i na świecie. Podczas spotkań aktorzy dzielą się swoją autorską metodą pracy z ciałem i głosem. Za każdym razem dostosowują poziom zajęć do potrzeb grupy warsztatowej, są w stanie pracować zarówno z amatorami, pasjonatami jak i doświadczonymi aktorami, tancerzami i muzykami. Nikt, bez względu na poziom zaawansowania, nie wyjdzie z treningu znudzony, każdy może się wiele nauczyć. W programie warsztatów: ćwiczenia akrobatyczne, podstawy pracy z partnerem i przestrzenią, ćwiczenie wzajemnej uwagi, asekuracji, świadomości ciała, świadomości grupy.
Spektakl "Grotowski - próba odwrotu"
Jerzy Grotowski, największy rewolucjonista teatru XX w. jest inspiracją dla większości współczesnych artystów, jednak nikt nie podjął jeszcze próby otwartej refleksji nad jego spuścizną. Dokonana zostaje ona w najnowszym spektaklu Chorei. Na podstawie niepublikowanych dotąd tekstów Grotowskiego i jego osobistych spotkań z reżyserem spektaklu Tomaszem Rodowiczem, grupa młodych performerów zmierzy się z legendą teatralnego szamana.
"Ten projekt jest ekscytujący i ryzykowny zarazem: „Jerzy Grotowski – największy rewolucjonista teatru XX wieku.” Wracam do Grotowskiego po tylu latach trochę z powodu buntu wobec tego, co z tą postacią zostało zrobione, a trochę z powodu poczucia, że jestem mu coś winien – po ludzku, ale przede wszystkim artystycznie. Po zobaczeniu jego Apocalypsis cum figuris w 1974 roku, zdecydowałem, że muszę robić teatr – bez odwrotu. Czuję, że dzisiaj mam potrzebę konfrontacji z jego praktycznymi dokonaniami, z jego myślą o teatrze, aktorze, człowieku, religii, ale nie poprzez kolejne wspomnienia, sympozja i seminaria, a poprzez praktykę ludzi, którzy chcą robić teatr i chcą wiedzieć, czy mają z nim jakiś związek, czy nie. Czy są to zamknięte drzwi, czy może został jakiś rodzaj rysy, śladu, niepokoju, piętna i dziedzictwa, wobec którego trzeba stanąć i okazać się go wartym albo się z nim zmierzyć i odrzucić?
Pracę nad tym projektem rozpocząłem z ludźmi, którzy ze względu na swój wiek nie mieli żadnego kontaktu ani z Grotowskim, ani z jego praktyką teatralną, parateatralną czy z okresu „sztuki jako wehikułu”, ani z jego aktorami, czy kontynuatorami pracy. Wiedzieli o Grotowskim tyle, ile każdy przeciętny młody człowiek, czyli prawie nic. W większości przypadków ich postawa była zdystansowana. Raczej umiarkowane zainteresowanie niż fascynacja. Dla nich ten człowiek, który przewrócił światowy teatr do góry nogami, to obca, historyczna i zarchiwizowana figura kulturowa. Była to idealna sytuacja wyjściowa. Ludzie ci gotowi byli bez ideologii i uprzedzeń rozpocząć pracę nad sprawdzaniem, kim lub czym jest dla nich Grotowski. Każdy z aktorów/performerów próbował znaleźć odpowiedź na ważne dla siebie samego pytanie: na przykład o to, jak ma się myśl Grotowskiego o aktorze, do pro-egocentrycznej edukacji studentów szkół teatralnych? Czy idea teatru, jako spotkania może mieć jakikolwiek punkt styczny z dzisiejszym polskim katolicyzmem? Czy można „wspierać się” Grotowskim w szukaniu własnej, osobistej tożsamości? W jakim stopniu jego zasady pozostają aktualne w murach szpitala psychiatrycznego? Czy można robić teatr/spektakl nie chcąc być aktorem? Najprawdopodobniej każda inna grupa ludzi stawiałaby inne pytania.
Ja pytam, czy w jego spuściźnie zostało cokolwiek, co ma znaczenie dla tych młodych ludzi? Jeśli tak, to należy to skonfrontować z ich myśleniem o sobie, o życiu, o teatrze i sztuce, i to oni sami się z tym zmierzą. Ja będę tylko między nimi chodził i będę mówił, czy wierzę, czy nie wierzę."
(Tomasz Rodowicz)
Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Scenografia: Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Janusz Adam Biedrzycki, Piotr Witkowski / Piotr Grabowski, Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Premiera: 13, 20 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010
Happening “Dotknij Herberta - niech Herbert dotknie ciebie"
Zbigniew Herbert w Łodzi, na szkolnym podwórku, na ulicy, wywołany do tablicy. Czy jego słowa mogą dzisiaj powodować w młodym człowieku niepokój, zgodę/niezgodę ze sobą i ze światem wokół? Czy może zejść do nas z piedestału narodowego wieszcza i stać się poetą codziennego użytku?
Aktorzy-animatorzy, poprzez wspólne działania z młodzieżą oraz mieszkańcami łódzkiego centrum (dzielnica Polesie), przybliżają swój „niepoprawny” sposób pracy z poezją i tekstami Zbigniewa Herberta. Zaproponują kolejne „gry”, nawiązując do metody pracy nad spektaklem "Gry [w] Pana Cogito", który zostanie zagrany w Fabryce Sztuki w Łodzi, 26 marca 2011, stając się podsumowaniem przedpołudniowych działań.
Proponowane zadania, „zabawy”, opierają się na dekonstruowaniu, rozkładaniu na proste elementy, szukaniu znaczeń i ponownym, choćby fragmentarycznym, rekonstruowaniu tekstów poety, po to, by naprawdę je zrozumieć. Dotrzeć do najgłębszych, lub zupełnie nowych sensów wybranych wierszy - samodzielnie, indywidualnie, a nie poprzez kanon lektur szkolnych. Młodzież ma poznać sposoby na czytanie poezji poprzez osobiste doświadczanie jej.
Akcja rozpocznie się w okolicy ul. Lipowej, gdzie zebrana młodzież z pobliskiego gimnazjum oraz przechodnie i mieszkańcy, czytając i skandując słowa Herberta przemieszczą się na teren Gimnazjum nr 27, gdzie rozegrają się kolejne gry.
Warsztaty "Majsterkowanie Teatralne"
W programie warsztatów teatralnych, prowadzonych przez Pawła Korbusa, znajdą się: tworzenie maski teatralnej, dekoracji, instalacji i kostiumu teatralnego. Warsztaty skierowane są do szerokiej grupy osób - od dzieci i młodzieży, po osoby dorosłe.
Spektakl "Gry [w]Pana Cogito" - na żywo i online
Na Międzynarodowy Dzień Teatru włączamy jedyny na świecie Teatr Internetowy! Przy współpracy neTTheatre i Miejskiej Sieci Komputerowej Lodman, 26 marca 2011, o godzinie 20:00 rozpocznie się transmisja internetowa online spektaklu granego na żywo w Fabryce Sztukiw Łodzi. Zapraszamy na prezentację spektaklu w przestrzeni rzeczywistej i wirtualnej, na przekaz równoległy, wielopłaszczyznowy, niesformatowany, na tworzenie nowego etapu w historii teatru.
“Gry [w] Pana Cogito” to spektakl w którym zdekonstruowana poezja, dynamiczny ruch i zmysłowa muzyka, tworzą nowoczesny, ostry i przejmujący język teatru. Spektakl to rozpisanie myśli poety na przestrzeń sceny. Precyzyjne poetyckie konstrukcje zostają rozłożone na części. Taki zabieg prowadzi do odsłonięcia ich elementarnych, żywych znaczeń oraz do wydobycia autentycznej siły słów. Fragmenty tekstów Zbigniewa Herberta składane są w nowe związki.
Trzy źródłowe środki teatralne - słowo, ruch i muzyka - budują rządzącą się własnymi prawami rzeczywistość sceniczną. Tworzą nierozerwalną jednię – nową choreę. Ruch nie ilustruje słowa, muzyka nie dopowiada treści. Dopiero z ich równoprawnego połączenia rodzi się wielopoziomowy świat przewrotnych znaczeń i fizycznie odczuwalnych napięć. Surrealizm przenikający obrazy sceniczne oddziałuje z jednakową siłą na zmysły, podświadomość i cogito.
Zmaganie z ideami Pana C. dokonuje się w szesnastu rozgrywkach. Każda rządzi się własnymi regułami rozpisanymi adekwatnie do zasad przewrotnej metody CHOREI. Gry z myślami poety stanowią próbę odpowiedzi na pytanie o to, co Herbert ma nam do powiedzenia w dzisiejszej rzeczywistości. Stwarzają okazję, żeby poeta sam zapytał nas, gdzie jesteśmy. Ale do kogo mówi? Kto go dziś słucha?
Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek
Choreografia: CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski, Marcin Dobijański
Wizualizacje: Jaromir Dziewic, Piotr Wdówka
Współpraca literacka: Joanna Chmielecka
Obsada: Julia Jakubowska, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Sebastian Klim, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek
"Warsztaty Opowiadania Historii"
Warsztaty przeznaczone są dla osób zainteresowanych uczeniem się trudnej sztuki słowa mówionego. Wykorzystują nowoczesne techniki pracy twórczej, mają charakter ogólnorozwojowy. Ich celem jest m.in. stymulacja kreatywności, uruchomienie wyobraźni uczestników poprzez świadome tworzenie obrazów (wizualizacje), a także rozwój umiejętności wypowiedzi i uzdolnień werbalnych, pogłębienie umiejętności posługiwania się gestem, dźwiękiem, ruchem, potrzebnej nie tylko przy opowiadaniu historii, ale także w codziennym życiu, w kontakcie z innymi ludźmi.
Michał Malinowski - pomysłodawca i założyciel Storyteller Muzeum w Konstancinie, Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści, czyli pierwszego w świecie muzeum całkowicie poświęconego tradycjom ustnym. Muzeum to posiada unikalne zbiory wielu światowych tradycji ustnych, a poprzez nową formę myślenia o eksponacie, wystawie i zwiedzającym, prezentuje unikalną kolekcję tego, co do tej pory było nieuchwytne, a co stanowi dorobek wielu światowych kultur. Muzeum działa również w zakresie przeciwdziałania zanikowi tradycji ustnych i nieuchwytnego dziedzictwa. Twórcy są propagatorami sztuki słowa mówionego i współtwórcami polskiego ruchu odnowy opowiadania historii.
Koncert Kosmicznych Chłopców
Dariusz Orwat oraz Kamil Radek to twórcy zespołu Kosmiczni Chłopcy. Komponują oni przeboje w autorskim stylu groteski metafizycznej, nazwanej przez nich „Space Dada and Roll”. Wykorzystują do tego nieprofesjonalne instrumenty klawiszowe, takie jak: Yamaha PSS 170, Casio CT 400 oraz dźwiękowe, „kosmiczne” zabawki - np. świecące i buczące miecze świetlne z filmu „Gwiezdne Wojny”, które traktują jak profesjonalne instrumenty, tworząc wizjonerskie kompozycje. Oprócz utworów instrumentalnych Chłopcy mają w swoim repertuarze również utwory z tekstem - ekspresyjne i pełne humoru. Ich występy mają charakter performance'u, łączą radosną twórczość z wyrafinowanym wyczuciem smaku. Ich utwory to dzieła dadaistyczne, przeznaczone dla prawdziwych koneserów.
Łódzkie Obchody Międzynarodowego Dnia Teatru ‘DOTKNIJ TEATRU’ to jedyne w Polsce Święto Teatru, które już po raz drugi integruje tak szerokie środowisko twórcze łódzkich instytucji kultury, związanych nie tylko z teatrem, ale z szeroko rozumianym życiem kulturalnym i społecznym miasta, i jest inicjatywą pionierską w skali kraju.
Wydarzenie objęte jest Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Łodzi.
Przedsięwzięcie zrealizowane jest przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Miasta Łodzi i Narodowego Centrum Kultury.