Spektakl „Śpiewy Eurypidesa” Teatru CHOREA z Łodzi w reżyserii Tomasza Rodowicza zrealizowany w 2007 roku prezentowany będzie w dniach 16 i 19 stycznia 2011 roku na 13. Międzynarodowym Festiwalu Bharat Rang Mahotsav w New Delhi oraz Chennai w Indiach. Tomasz Rodowicz będzie także gościem specjalnym festiwalowego panelu dyskusyjnego reżyserów, poświęconego zagadnieniom procesu twórczego w teatrze.
data: 16 stycznia 2011
miejsce: Nev Delhi, 13 Międzynarodowy Festiwal Teatralny Bharat Rang Mahotsav
data: 19 stycznia 2011
miejsce: Chennai, 13 Międzynarodowy Festiwal Teatralny Bharat Rang Mahotsav
Spektakl „Śpiewy Eurypidesa” zbudowany jest w warstwie tekstowej wyłącznie z partii chórów z „Bachantek”. Dokonana została w nim translacja antycznych chórów przez gest, taniec i pieśń, na język nowoczesnego teatru. Pierwotny rytm greckich tekstów oraz antycznej muzyki stanowi w nim tło dla współczesnej polifonicznej interpretacji mitu dionizyjskiego, której oś stanowi działanie kobiet - bachantek. Spektakl ten prezentowany dotychczas m.in. w Rzymie podczas Corso di Polonia oraz podczas Festiwalu Dramatu Antycznego w Delfach, spotykał się nie tylko z żywą reakcją publiczności, ale także z dużym zainteresowaniem środowiska teatralnego, czego owocem były zaproszenia na liczne warsztaty dotyczące metody pracy aktorskiej.
Organizowany przez National School of Drama - czołową szkołę teatralną w Indiach - Festiwal Bharat Rang Mahotsav jest obecnie największym festiwalem sztuki teatralnej w Azji. Corocznie gromadzi najbardziej kreatywnych wykonawców z Indii oraz gości z całego świata, reprezentujących zarówno teatr dramatyczny, muzyczny, jak i teatr tańca. Głównej części festiwalu towarzyszy każdorazowo prezentacja wybranych przedstawień w drugim, wybranym mieście, aby umożliwić ich obejrzenie publiczności spoza stolicy. W 2011 roku 13. Bharat Rang Mahotsav podróżuje do oddalonego o ponad 6 tys. km Chennai.
„Śpiewy Eurypidesa” Teatru CHOREA są trzecim polskim spektaklem na Festiwalu Bharat Rang Mahotsav. Wcześniej swoje prace prezentowali tam Leszek Bzdyl - „Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń (a la Gombrowicz)”, i Paweł Passini - „Odpoczywanie”. W Indiach prezentowana będzie nowa wersja spektaklu, stworzona podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2010 w Teatrze CHOREA w Łodzi. Wizyta polskiej grupy w Indiach jest możliwa dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i wsparciu przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Urzędu Miasta Łodzi.
Spektakl „Śpiewy Eurypidesa” jest drugim etapem pracy CHOREI nad Bachantkami Eurypidesa, po „Bakkusie” zrealizowanym we współpracy z walijską grupą tańca współczesnego Earthfall w 2006 roku, gdzie tematem był niechciany, cierpiący i bezwzględny zarazem bóg/człowiek, szukający rewanżu we współczesnym świecie. W „Śpiewach Eurypidesa” tematem są kobiety - bachantki, które w zbiorowym uniesieniu sięgają do tego, co w człowieku najbardziej intymne i skrywane, ale w religijnej czy dewocyjnej ekstazie może być groźne i prowadzić do zbrodni zarówno 2500 lat temu jak i dziś. Pieśni uruchamiają ciemne emocje - energie, które przy podejrzanej obecności Dionizosa, prowokują zdegradowany rytuał. Dwuznaczny obrzęd zwieńczony samosądem na odmieńcu próbującym zbyt odważnie przekroczyć społeczne tabu. Dionizos nie zapowiada tu nowego życia - podsuwa jedynie argumenty, by wskazać kozła ofiarnego.
Kiedy z grupą Earthfall zamykaliśmy projekt "Bakkus" wiedzieliśmy, że dla CHOREI to jeszcze nie koniec pracy z Eurypidesem i jego Bachantkami. Wkrótce podjęliśmy ryzykowną próbę opowiedzenia tej wieloznacznej tragedii przy użyciu zupełnie innego klucza: wykorzystując wyłącznie partie chórów z "Bachantek" i ruch. Chór jest głównym bohaterem dramatu. Spektakl "Śpiewy Eurypidesa" jest więc przekładem antycznych chórów przez gest, taniec i pieśń, na teatr współczesny. Jest szukaniem nowego języka znaczeń w komunikacji ze światem - języka współczesnej chorei. W tym spektaklu gest i ruch są ekstremalne, a bachantki w swojej pasji i uniesieniu łamią granice grawitacji. Tekst antycznej greki zderza się ze świetnym polskim tłumaczeniem Jerzego Łanowskiego, dzisiejsza muzyka Macieja Rychłego - z bachicznym akordem starożytności.
Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły
Opracowanie muzyczne i prowadzenie chóru: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Wizualizacje: Paweł Passini
Kostiumy: Weselina Nikołow
Obsada premierowa: Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Dorota Porowska, Katarzyna Tadeusz, Anna Bogdanowicz, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Tomasz Rodowicz, Arkadiusz Rogoziński
Obsada od 4 lipca 2009: Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Katarzyna Tadeusz, Elina Toneva, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Tomasz Rodowicz
Premiera: 1 września 2007, scena Fabryki Sztuki w Łodzi