Spektakl "Tragedia Jana" - czyli "Tragedia albo wizerunk Śmierci Przeświętego Jana Chrzciciela Przesłańca Bożego" Jakuba Gawatowica
Reżyseria: Waldemar Raźniak
Choreografia: Liwia Bargieł
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Kostiumy: Emil Wysocki
Asystent reżysera: Wiktor Moraczewski
Grafika i plakat: Karolina Witowska
Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Joanna Chmielecka, Paweł Głowaty, Joanna Jaworska-Maciaszek / Daria Szymańska / Sara Kozłowska, Michał Jóźwik, Majka Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Wiktor Moraczewski, Ewa Otomańska, Dorota Porowska, Tomasz Rodowicz, Elina Toneva
Premiera: 17 listopada 2018, scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi
W spektaklu wykorzystywana jest lampa stroboskopowa.
Czas trwania: 90 minut
Wiek widzów: 16 +
Spektakl opowiada biblijną historię Jana Chrzciciela podejmującego walkę z trawiącymi świat grzechami rozpusty, pychy, tchórzostwa i pazerności. Popada on w konflikt z prowadzącym hulaszcze życie Herodem, który przywłaszczył sobie żonę własnego brata. Kluczowym elementem intrygi jest mityczny taniec córki Herodyjady (popularnie zwanej Salome), wskutek którego niepokorny święty pozbawiony zostaje głowy. Jednak u Gawatowica - niczym w średniowiecznym misterium - zło zostaje potępione, a winni niesprawiedliwości - ukarani.
Ten wczesnobarokowy tekst napisany w 1619 roku na jarmark świętojański w Kamionce Strumiłowej (dziś na Ukrainie) jest unikalnym zabytkiem języka polskiego i świadectwem tradycji teatru jarmarcznego. Całość odgrywana niegdyś przez uczniów kolegium jezuickiego z jednej strony zawiera elementy farsy i groteski, z drugiej boskiego lęku i grozy (mysterium tremendum). Żywy i dynamiczny język Gawatowica nie ustępuje mistrzom renesansowej literatury polskiej - Janowi Kochanowskiemu i Mikołajowi Rejowi. W dobie badań nad genami religijności VMAT2, ścierania się systemów ideologicznych i rozwoju sztucznej inteligencji warto zastanowić się nad tym, czy wiara jest w jakikolwiek sposób racjonalna? Skąd się bierze jej moc i czy ważna jest dzisiaj? Co odróżnia postawę ultrareligijną od postawy fanatycznej i jakie kanony wartości można uznać współcześnie za aktualne?
Zabawy jarmarczne, obrzędy i rytuały świąteczne o skomplikowanych korzeniach pogańsko-chrześcijańskich organizowały i nadal organizują rytm funkcjonowania naszej społeczności oraz nadają im sens. Łódzki Teatr CHOREA od lat eksperymentujący z pieśniami, obrzędami i starymi tekstami kultury jest jednym z niewielu zespołów, który może podjąć wyzwanie przywrócenia tego tekstu polskiemu teatrowi.
Producent: Warszawskie Towarzystwo Sceniczne
Współproducenci: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Spektakl "Tragedia Jana" został zwycięzcą 27 edycji festiwalu Alternatywne Spotkania Teatralne KLAMRA 2019 w Toruniu.
Spektakl „Tragedia Jana” został zakwalifikowany do programu "Teatr Polska 2019", organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Spektakl "Tragedia Jana" został laureatem Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best Off”.
Spektakl "Tragedia Jana" został wyróżniony przez krytyków teatralnych jako jeden z najlepszych spektakli offowych sezonu 2018/2019, w ankiecie wrześniowego numeru Miesięcznika Teatr.
Spektakl "Tragedia Jana" otrzymał nagrodę Złotej Maski za najlepsze wydarzenie teatralne na scenie off w sezonie 2018/2019.
Spektakl "Tragedia Jana" znalazł się na 3 miejscu w rankingu 10 najlepszych spektakli sezonu 2018/2019, oraz został doceniony za choreografię autorstwa Liwii Bargieł, w "Subiektywnym Alfabecie Teatralnym 2019" autorstwa Arama Sterna, w Miesięczniku "Menażeria", Stowarzyszenia Kulturalno-Artystycznego "Megafon".
Spektakl "Tragedia Jana" bierze udział w V edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.
Organizatorzy Konkursu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Festiwal Opolskie Konfrontacje Teatralne / „Klasyka Żywa” w Opolu