Twórcy: Teatr CHOREA, Norweski Narodowy Teatr Tańca Współczesnego - Carte Blanche
Produkcja: Fabryka Sztuki w Łodzi
Reżyseria i choreografia: Adrian Bartczak
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski / w spektaklu wykorzystano utwór Arvo Pärt "STABAT MATER"
Kostiumy i scenografia: Marta Góźdź - El Bruzda
Asystent reżysera, współpraca dramaturgiczna: Wiktor Moraczewski
Konsultacje choreograficzne: Annabelle Bonnéry
Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Maja Caban, Joanna Chmielecka, Michał Jóźwik, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Tomasz Rodowicz
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański / Karol Skrzypiec
Plakat: Filip Appel
Zdjęcia: Agnieszka Cytacka fotografia / Marcin Korbus
Kierowniczka produkcji: Ola Shaya
Produkcja: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi, Norweski Narodowy Teatr Tańca Współczesnego - Carte Blanche
W spektaklu wykorzystano utwór Arvo Pärt "STABAT MATER", na chór mieszany i orkiestrę smyczkową, z płyty CD "Pärt, A.: Stabat Mater", (w: Creator Spiritus, Harmonia Mundi Fr, 2011). Wykonania odbywają się za zgodą wydawnictwa Universal Edition A.G.
Premiera: 19 sierpnia 2022, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy
Czas trwania: 80 minut (bez przerw)
Wiek widzów: 16+
Ragnarok w nordyckiej motologii oznacza „zmierzch bogów”, albo po prostu koniec starego świata i początek nowego. Jednak tytuł naszego spektaklu jest jedynym odniesieniem, które bezpośrednio łączy go z mitologią. Poczuliśmy, że to może podsunie widzom kolejną warstwę interpretacyjną, a jednocześnie spodobał nam się fakt, że ten termin jest tak dosadny w swoim znaczeniu.
Spektakl opowiada o nowym świecie. I tutaj chcieliśmy zagłębić się w problematykę człowieczeństwa. Problematykę relacji międzyludzkich, połączenia i kontaktu ze samym sobą oraz obrazu społeczeństwa, ale bez określonych ról czy hierarchii.
Pracujemy z koncepcją liminalności, koncentrującej się na byciu w miejscu „pomiędzy”, które stanowi kluczowy moment w centralnej fazie obrzędu przejścia. To miejsce, w którym już nie jesteśmy dawnymi sobą, ale jeszcze nie staliśmy się niczym nowym. To ambiwalentne, niejednoznaczne miejsce przejścia. Chcieliśmy, żeby cały spektakl był takim miejscem. Rodzajem zaburzonej, zakłóconej, wykrzywionej, niepokojącej sytuacji, niepodlegającej jakiemukolwiek porządkowi, z rodzajem niejasnego napięcia i poczucia niewygody.
Każda z aktorek i każdy z aktorów ma swoją własną historię i wybiera swoją własną ścieżkę, którą podąża przez cały spektakl. Czasami ścieżki się przecinają, wydarzają się pewne relacje. Chcieliśmy podkreślić ten dziwny rodzaj samotności, osobności, obecnej nawet jeśli dochodzi do spotkań i powiązań, połączeń. Chodzi bardziej o odnalezienie tego specyficznego performatywnego stanu, w którym potrafimy uważnie wsłuchać się w samych siebie - i dzięki temu czułemu i czujnemu słuchaniu - możemy prawdziwie usłyszeć innych.
Spektakl zrealizowany w ramach zadania "ACT IN_OUT", realizowanego przez Fabrykę Sztuki w Łodzi, we współpracy z Teatrem CHOREA z Łodzi i Teatrem Carte Blanche z Bergen, dzięki grantowi z Funduszy Norweskich i EOG. Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Zadanie jest współfinansowane z dotacji Urzędu Miasta Łodzi.