V Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy
Teatr naznaczony muzyką
25 - 28 sierpnia 2016
Teatr CHOREA / Łódź
Podczas kolejnej edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2016: Teatr naznaczony muzyką, Teatr CHOREA zaprasił do świętowania muzyki w teatrze i wszystkiego, co buduje radość i energię w odwołaniu do różnych tradycji muzycznych i teatralnych. Na osi trzech ogniw zawsze tworzących nasz festiwal: SŁOWO – RUCH – MUZYKA, ta edycja była ukierunkowana na teatry, w których muzyka jest dominantą i organicznym, żywym mostem pomiędzy słowem i ruchem. Ona tym razem była głównym tworzywem i kodem w odczytywaniu każdego spektaklu. Dwa lata wcześniej tym kodem był ruch i taniec, za dwa lata dominantą będzie słowo.
W ciągu czterech dni festiwalowych (25-28 sierpnia 2016) zaprezentowalismy wyjątkowe dokonania zarówno jeśli chodzi o teatr, jak i samą muzykę. Była to pierwsza okazja do zaprezentowania w Polsce tak wybitnych artystów jak: Inkubator Theatre z Izraela z hip-hop operą „The City”, genialna Iberyjska Orkiestra Perkusyjna COETUS z Hiszpanii z żywiołowym koncertem i warsztatami, spektakl „Hug” z Wielkiej Brytanii, który uruchamiał wyobraźnię widzów jedynie poprzez dotyk i dźwięk, transowy spektakl ze skaczącymi aktorami „Idiot Syncrasy” nagradzanego duetu Igor&Moreno z Londynu. Gościliśmy także jednego z najwybitniejszych muzyków bałkańskich – Theodosiiego Spassova, który oprócz własnego etno-jazzowego trio "Projekt Puls", zagrał z Chórem Teatru CHOREA koncert bułgarskiej muzyki tradycyjnej "Engi Vengi". Z warsztatami i koncertem przyjechał z Gruzji najważniejszy zespół tradycyjnych śpiewów gruzińskich – Sakhioba.
Z Polski były między innymi: legendarna grupa Kormorany z Igorem Gawlikowskim w premierowym koncercie „Wykluczeni”, Paweł Passini ze spektaklem „Znak Jonasza”, CHOREA z najnowszym spektaklem „Szczelina”, premiera Take Over – grupy młodych gniewnych powstałej przy naszym teatrze, a także męski projekt wokalny "Pieśni dla Miasta" stworzony przez Mateusza Przyłęckiego i Tomasza Krzyżanowskiego.
Zmiany cywilizacyjne, kulturowe i polityczne następują w ostatnich dekadach tak gwałtownie, że teatr, jeśli chce pozostać żywy, musi dostosować do nich swój język, musi umieć reagować na to co wokół nas i chronić to co ludzkie. Muzyka jest tego najlepszym narzędziem. Jest językiem, który wszyscy rozumiemy. Chcielibyśmy zachować/stworzyć nowy-stary język teatru, który łączyłby to co przed nami, z tym co za nami i z tym co w nas.
W ciągu dnia warsztaty, po południu i wieczorem spektakle, w nocy koncerty a później spotkania, muzyczne dżemy, grania i śpiewy muzyków z różnych stron świata.
Tomasz Rodowicz
Dyrektor Artystyczny
Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi.
Projekt realizowany przy udziale środków z budżetu Województwa Łódzkiego.