Zapraszamy do lektury e-booka „Ekologie kultury. Jak sztuka i instytucje kultury mogą włączyć się w działania proklimatyczne i proekologiczne”, stworzonego w ramach programu Przestrzenie Sztuki Łódź - Teatr 2023.
E-book „Ekologie kultury. Jak sztuka i instytucje kultury mogą włączyć się w działania proklimatyczne i proekologiczne” powstał w wyniku zapisu rozmów, podczas panelu dyskusyjnego „Ekologie Kultury”, który odbył się 21 sierpnia 2022 w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2022: POCZĄTEK NOWEGO ŚWIATA”.
Z inicjatywy kuratora tego wydarzenia - Janusza Adama Biedrzyckiego - do panelu zaprosiliśmy specjalistów, praktyków i teoretyków z różnych środowisk naukowych i artystycznych, którzy działają na rzecz zmiany paradygmatu ekologicznego w instytucjach kultury: Joannę Tabakę, Dianę Lenonek, Małgorzatę Ćwikłę, Pawła Błęckiego, Wacława Sobaszka. Panel moderowała Zofia Smolarska, która jest odpowiedzialna za redakcję e-booka.
Podczas panelu poruszaliśmy tematy związane z badaniami i poszukiwaniami zaproszonych gościń i gości. Wyszliśmy z założenia, że rolą współczesnej kultury jest poszukiwanie nowych rozwiązań i inspirowanie do przeciwstawiania się mechanizmom gospodarki kapitalistycznej, która opiera się na nadmiernej eksploatacji zasobów naturalnych. Wierzymy, że osoby działające w obszarze kultury powinny aktywizować oraz inspirować swoje społeczności do dbałości o relacje między człowiekiem a naturą. Zaproszone uczestniczki i uczestnicy poruszali kwestie m.in. o partycypacyjnej roli ekologii w sztuce, na przykładach działalności edukacyjno-artystycznej Pawła Błęckiego. O sztuce i projektach w obszarze biosfery i bioartu, wyjścia poza antropocen z Dianą Lelonek. Małgorzata Ćwikła przedstawiła precyzyjne i interesujące badania dotyczące śladu węglowego wytwarzanego przez instytucje kultury. Wacław Sobaszek opowiadał o działalności teatru w kontekście ekologii kultury na Podlasiu, w środowisku ludzi działających w ramach kryzysu humanitarneg, a Joanna Tabaka o ekologicznych rozwiązaniach dla instytucji kultury. Podzieliliśmy się też naszymi doświadczeniami ekologicznymi, które zastosowaliśmy w wybranych projektach edukacyjno-artystycznych Teatru CHOREA. Chcemy kontynuować i rozwijać wątki poruszone w e-booku podczas kolejnych spotkań dyskusyjnych organizowanych podczas Festiwalu Retroperspektywy.
Autorzy: Janusz Adam Biedrzycki, Paweł Błęcki, Małgorzata Ćwikła, Diana Lelonek, Zofia Smolarska, Wacław Sobaszek, Joanna Tabaka
Redakcja: Zofia Smolarska
Pomysł i koordynacja: Janusz Adam Biedrzycki
Skład, opracowanie graficzne: Filip Appel / Dobry Format
Współpraca: Cecylia Trafas (transkrypcja)
Publikacja powstała w ramach programu Przestrzenie Sztuki Łódź - Teatr 2023
Premiera: 26 sierpnia 2023, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2023: GENERACJE
WSTĘP DO E-BOOKA
Rzeczywistość wokół nas zmienia się diametralnie, a otaczający nas klimat jest w krytycznym stanie. Zrujnowane ekosystemy, niestabilność ekologiczna, wymieranie gatunków, zbyt duża eksploatacja zasobów naturalnych - to niezaprzeczalne fakty, oparte na wynikach badań naukowych. Trwamy w impasie, choć sytuacja wymaga natychmiastowych rozwiązań. Kryzys klimatyczny niesie za sobą poważne problemy ekonomiczne, społeczne i polityczne. Jakie konkretne działania mogą podjąć ludzie kultury, aby osiągnąć rzeczywisty zwrot ku lepszemu? I jaką rolę w tym działaniu mają przyjąć instytucje kultury? W jaki sposób kultura może przyczynić się do kształtowania nowych sposobów myślenia o klimacie i ekologii?
Wychodzimy z założenia, że rolą współczesnej kultury jest poszukiwanie nowych rozwiązań i inspirowanie do przeciwstawiania się mechanizmom gospodarki kapitalistycznej, która opiera się na nadmiernej eksploatacji zasobów naturalnych. Wierzymy, że osoby działające w obszarze kultury, powinny aktywizować oraz inspirować społeczności do dbałości o relacje między człowiekiem a naturą. Widzimy pilną potrzebę refleksji nad tym, dlaczego instytucje kultury powinny działać na rzecz ochrony środowiska oraz jak budować i rozwijać świadomość oraz postawy proekologiczne zarówno wśród pracowników_czek instytucji, jak i wśród odbiorców_czyń ich działań. Mamy nadzieję, że ta publikacja będzie źródłem praktycznych rozwiązań i inspiracją dla szerokiego grona osób działających na rzecz kultury w instytucjach, w tym osób nimi zarządzających, do poszerzenia i pogłębienia działań na rzecz klimatu.
E-book ten jest zredagowanym i uzupełnionym zapisem rozmowy panelowej, która miała miejsce 21 sierpnia 2022 roku, w ramach XI edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy, w łódzkiej Fabryce Sztuki. Do zaprezentowania własnej pracy zaprosiliśmy praktyków_czki oraz teoretyków_czki z różnych środowisk naukowych i artystycznych, którzy działają na rzecz zmiany paradygmatu ekologicznego w instytucjach kultury: Pawła Błęckiego, Małgorzatę Ćwikłę, Dianę Lelonek, Wacława Sobaszka oraz Joannę Tabakę. W rozmowie wziął udział także jej kurator Janusz Adam Biedrzycki, a panel moderowała Zofia Smolarska. Planujemy kontynuować wątki tu poruszone podczas kolejnych edycji Festiwalu RPS.
INFORMACJE O TWÓRCACH
Zofia Smolarska - teatrolożka i badaczka społeczna. Autorka książki “Rimini Protokoll. Ślepe uliczki teatru partycypacyjnego” (2017). W pracy doktorskiej (2020) podjęła temat ekologii społecznej w teatrze, badając proces twórczy z perspektywy rzemieślników teatralnych. W latach 2016-2022 wykładała w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Obecnie pracuje w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Wśród jej zainteresowań badawczych są organizacyjne aspekty twórczości, analiza procesów twórczych, sztuka partycypacyjna, socjologia sztuki i edukacji artystycznej, a także ekologia kultury. Jako asystentka reżyserów wspópracowała m.in. z kolektywem Rimini Protokoll i Edith Kaldor.
Janusz Adam Biedrzycki - kurator spotkania. Aktor, tancerz, choreograf, instruktor teatralny, reżyser. Absolwent Wydziału Humanistycznego, specjalizacja: Kulturoznawstwo, Folklorystyka i Etnologia, Teatrologia i Filmoznawstwo na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Absolwent Zarządzania Kulturą, Instytutu Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Uczestnik kursu “Pedagog w Teatrze” organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Współzałożyciel i członek Teatru CHOREA. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach: 2010 i 2014, a także Urzędu Miasta Łodzi w latach: 2013, 2017 i 2022. Współtwórca podręcznika “Trening fizyczny aktora - od działań indywidualnych do zespołu” (2015), stworzonego we współpracy z PWSFTViT, przy wsparciu NIMiT. Od 2007 roku instruktor i edukator w Fabryce Sztuki, autor wielu warsztatów i projektów edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Pomysłodawca i realizator cyklu warsztatów interdyscyplinarnych “Laboratorium Kreatywnego Działania” (edycje: 2019, 2020, 2021). Założyciel i lider Senioralno-Młodzieżowej Grupy Teatralnej CHOREA. Od 2022 roku członek Związku Artystów Scen Polskich. Kurator spotkań dyskusyjnych: “Ekologie Kultury” w 2022 roku, oraz “Ekologie Kultury II. Edukacja” w 2023 roku.
Joanna Tabaka - ekoedukatorka, trenerka, blogerka i ekspertka ds. promocji, wolontariatu i rozwoju publiczności w kulturze. Współpracowała z Urzędem m.st. Warszawy, w zakresie komunikacji oferty skierowanej do mieszkańców 60+. Podwójna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autorka m.in. publikacji „Zielona Instytucja Kultury. O stawaniu się miejscem kultury przyjaznym naturze”. Miłośniczka roweru, focacci i sauny.
Diana Lelonek - artystka wizualna, autorka prac z pogranicza fotografii, instalacji i bioartu. Laureatka nagrody artystycznej fundacji Vordemberge-Gildewart oraz Paszportów Polityki 2018. Ukończyła studia w katedrze fotografii na Wydziale Komunikacji Medialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Obecnie jest na studiach doktoranckich i jest asystentką w Pracowni Fotografii Multimedialnej. Główny nurt artystki to relacja człowieka i środowiska, czy też mówiąc bardziej górnolotnie - kultury i natury. Swoje prace wystawiała m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie (2015); Narodowym Muzeum Sztuki i Kultury Mystetskyi Arsenal w Kijowie (2017); Quad Gallery w Derby (2016); Musée de l’Elysée w Lozannie (2015); Narodowym Centrum Sztuki w Meksyku (2016).
Małgorzata Ćwikła - doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu. Zawodowo związana z Instytutem Kultury UJ. Zajmuje się projektyzacją sektora kultury, metodologią badań jakościowych w zarządzaniu oraz misją kultury w dążeniu do zero emisyjności. W ostatnich latach pracowała przy projektach naukowych mających na celu określenie śladu węglowego przedstawień teatralnych, testowanie posthumanistycznych podejść metodologicznych w badaniu kultury oraz realizację kokreacyjnych działań oddolnych, dotyczących orientacji cyrkularnej w obiektach dziedzictwa kulturowego. Redaktor naczelna czasopisma naukowego „Zarządzanie w Kulturze”.
Paweł Błęcki - urodzony w Gdańsku. Fotograf, rzeźbiarz, autor obiektów i instalacji. Doktorant na ASP w Krakowie (w pracowni dr hab. Iwony Demko). Absolwent Intermediów na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (dyplom u prof. Piotra Kurki) oraz Fotografii na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Studiował również archeologię i kulturoznawstwo na Uniwersytecie Gdańskim oraz fotografię w Szkole Filmowej FAMU w Pradze. W swoich pracach porusza tematy społeczne, ekologiczne i polityczne, takie jak konsumpcjonizm, rękodzielnictwo czy arteterapia. Inicjator działań warsztatowo-partycypacyjnych, w których odtwarza tradycyjne techniki rękodzielnicze i osadza je we współczesnym kontekście. Współtwórca kolektywu atystyczno-badawczego Biuro Wspólnej Aktywności, zajmującego się zrównoważoną produkcją oraz dostępnością w polu sztuki. Współzałożyciel grupy Wspólnota Międzygatunkowa+ o charakterze artywistyczno-ekologicznym. Należał do kolektywu artystycznego Zbiór Pusty. Jego prace były pokazywane na wystawach indywidualnych, m.in.: w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy, w Galerii EL w Elblągu oraz na wystawach zbiorowych, m.in.: w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, w BWA w Zielonej Górze, w BWA w Tarnowie, w BWA we Wrocławiu, w Galerii Labirynt w Lublinie. Rozwijając swoją praktykę artystyczno-badawczą uczestniczył m.in. w programie mentorskim Studio Mistrzyni Joanny Rajkowskiej, brał udział w rezydencji artystycznej w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku oraz był współkuratorem wystawy “Magiczne zaagażowanie” w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu, na której pokazana została twórczość i aktywność kilkudziesięciu osób z pola sztuki współczesnej i aktywizmu ukierunkowanego na ochronę przyrody.
Wacław Sobaszek - współzałożyciel olsztyńskiej „Pracowni”. Od roku 1982 w gospodarstwie teatralnym w Węgajtach muzykuje, reżyseruje, organizuje festiwal Wioska Teatralna, pisze songi, publikuje wiersze i dzienniki. Współautor programu: „Źródła i przyszłość 2010 - 2030”.
Projekt zrealizowany w ramach programu Przestrzenie Sztuki Łódź - Teatr 2023.
Organizator: Fabryka Sztuki w Łodzi
Współorganizatorzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzi Narodowego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Urząd Miasta Łodzi
Partner: Teatr CHOREA
Program Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Program dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi.