Zapraszamy na pokaz spektaklu "Ja, Feuerbach", w reżyserii Pawła Głowatego, na Sali Widowiskowej w Centrum Kultury w Lublinie. Po spektaklu zapraszamy również na spotkanie autorskie z Dariuszem Kosińskim i Tomaszem Rodowiczem, poświęcone stworzonej przez nich książce "Rodowicz - Teatr - Droga".
Spektakl "Ja, Feuerbach"
data: 30 marca 2023 (czwartek)
godzina: 18:00
miejsce: Sala Widowiskowa, Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12
czas trwania: 120 minut
wiek widzów: 12+
więcej: https://ck.lublin.pl/wydarzenie/ja-feuerbach/ /
Spotkanie "Dosłownie o książce "Rodowicz - Teatr - Droga"
data: 30 marca 2023 (czwartek)
godzina: 20:00 (spotkanie autorskie)
miejsce: Księgarnia Dosłowna, Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12
więcej: https://ck.lublin.pl/wydarzenie/doslownie-o-ksiazce-rodowicz-teatr-droga/
"Ja, Feuerbach" to autorski spektakl Pawła Głowatego na podstawie dramatu Tankreda Dorsta. To opowieść o uprzedmiotowieniu relacji ludzkich, manipulacji i cynizmie w traktowaniu ludzi we współczesnym świecie i zobojętnieniu wobec nadwrażliwych członków naszej społeczności.
"Ja musiałem bez przerwy mówić, musiałem mówieniem bronić swojego życia!"
(Feuerbach)
Feuerbach, doświadczony aktor, po okresie zawodowej stagnacji powraca na scenę, by po raz ostatni zawalczyć o możliwość spełnienia swego życiowego powołania. W oczekiwaniu na dyrektora teatru wdaje się w pozornie niewinną konwersację z asystentem dyrektora.
Dla obu konsekwencje tej rozmowy będą niespodziewane i zaskakująco bolesne.
Autor: Tankred Dorst
Reżyseria: Paweł Głowaty
Obsada: Joanna Chmielecka / Paulina Walendziak, Tomasz Rodowicz, Paweł Głowaty
Scenografia, kostiumy: Daria Szymańska
Opracowanie muzyczne: Michał Surosz
Reżyseria światła: Tomasz Krukowski
Reżyseria dźwięku: Marcin Dobijański
Projekt graficzny plakatu: Tomasz Kubicki
Zdjęcie: HOLLYBABA
Doceniając wkład pracy Pawła Głowatego i kreatywność projektu, a także pragnąc w jak najszerszy sposób zrealizować jeden z celów programu Przestrzeni Sztuki, którym jest podnoszenie kwalifikacji artystycznych, jak i organizacyjno-promocyjnych artystów niezależnych i młodych twórców oraz aktywizacja i poszerzanie możliwości działania artystów niezależnych, Teatr CHOREA postanowił umieścić spektakl "Ja, Feuerbach" w swoim repertuarze.
Premiera spektaklu została zrealizowana w ramach programu Przestrzenie Sztuki Łódź - Teatr 2022. Projekt "Przestrzenie Sztuki" jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Projekt "Przestrzenie Sztuki" dofinansowano ze środków budżetu państwa. Projekt "Przestrzenie Sztuki" dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi.
Książka "Rodowicz-Teatr-Droga” to zapis kilkugodzinnych rozmów Dariusza Kosińskiego z Tomaszem Rodowiczem, o jego życiu, przede wszystkim, choć nie tylko, teatralnym. Do rozmów dołączone zostały także teksty publikowane już wcześniej (wywiady i felietony) oraz kilka nigdy niepublikowanych zapisków Rodowicza. W efekcie powstała wielowymiarowa książka, będąca czymś dużo więcej niż tylko biografią. To arcyciekawa podróż przez kilka dekad kultury teatralnej, której oś stanowi historia rodzinna i zawodowa Rodowicza.
Tomasz Rodowicz (ur. 1951), aktor, reżyser, współzałożyciel i główny organizator Teatru CHOREA, wcześniej współpracujący przy projektach Jerzego Grotowskiego, a następnie przez wiele lat związany z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, jest jedną z najważniejszych postaci polskiego teatru poszukującego i niezależnego. Jego własna opowieść o twórczej drodze, którą przebył, tworzy fascynującą historię twórczego życia i przemian teatru, kultury i społeczeństwa polskiego minionego półwiecza. Rodowicz, cały czas niezwykle aktywny na teatralnej drodze, patrzy na swoje życie i doświadczenia swojego pokolenia z dzisiejszej perspektywy, podejmując krytyczną analizę ich ciemnych aspektów, ale też wydobywając takie wartości, których współczesności zdaje się szczególnie brakować.
„Książka […] składa się przede wszystkim z zapisów rozmów, jakie przeprowadziliśmy od maja do czerwca 2021 roku z Dariuszem Kosińskim. Namówiony przez niego opowiadałem przez kilka godzin w kolejnych dniach późnej wiosny i nadciągającego lata o swoim życiu, przede wszystkim, choć nie tylko, teatralnym. Do zapisów tych dołączyliśmy kilka tekstów publikowanych już wcześniej (wywiady i felietony), a także kilka zespołów nigdy niepublikowanych zapisków. W efekcie powstała historia, którą ośmielamy się prezentować w tej książce – ja wciąż z lękiem, bo nie wiem, czy okaże się na tyle ważna i ciekawa, by ją czytać. […]
Nie ma w naszych rozmowach wątków osobistych, chociaż wszystko jest skrajnie osobiste. Nie ma prób korygowania historii, bo ta historia jest jedyną prawdziwą, czyli moją własną. Ludzie przywoływani w tych wielogodzinnych seansach nie są takimi, jakimi byli dla siebie. Są w nich takimi, jakim byli dla mnie, wtedy gdy się spotykaliśmy, gdy pracowaliśmy, gdy zmieniali moje życie lub gdy ja zmieniałem ich. Daty nie mają znaczenia, bo jedynym czasem jest kompulsywny czas pamięci: wielośladowy, pokręcony i zapętlony w zapisanych fałdach mojego mózgu i ciała. […]
Nie chciałem pisać historii żadnego teatru, relacjonować pokoleniowych transgresji czy kulturowych rewolucji nieprawdopodobnych czasów, w które zostałem bez pytania wrzucony. Opowiadałem wyłącznie własną historię, próbowałem odtworzyć trasy swojej własnej podróży przez teatr i życie”.
(Tomasz Rodowicz, fragment wprowadzenia do książki)