Na przełomie października i listopada Teatr CHOREA realizuje projekt "Schulz - Grotowski: przekraczanie granic". W ramach projektu zaprezentujemy nasze dwa spektakle online - "Schulz: Pętla" i "ja, bóg" - we Lwowskim Akademickim Teatrze im. Łesia Kurbasa.
Spektakl "Schulz: Pętla", na podstawie twórczości Brunona Schulza
reż. Konrad Dworakowski
data: 30 października 2021 (sobota)
godzina: 19:00
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce sztuki w Łodzi (spektakl na żywo) / Lwowski Akademicki Teatr im. Łesia Kurbasa (spektakl online - live stream)
Spektakl "ja, bóg", na podstawie tekstów Jerzego Grotowskiego
reż. Tomasz Rodowicz, Joanna Chmielecka
data: 3 listopada 2021 (niedziela)
godzina: 19:00
miejsce: Lwowski Akademicki Teatr im. Łesia Kurbasa (spektakl online)
- Informajce o projekcie
Projekt "Schulz - Grotowski: przekraczanie granic", zakłada przeprowadzenie działań artystycznych we Lwowie i stanowi kontynuację zadania "Pogranicze Kultur. Teatr CHOREA w dialogu z Ukrainą" zrealizowanego przez Teatr CHOREA w 2020 roku, w formie online, w ramach programu IAM-u "Kulturalne pomosty".
W październiku 2021 Teatr CHOREA zaprezentuje online we Lwowie teatralny dyptyk: spektakl „Schulz: Pętla” w reżyserii Konrada Dworakowskiego, zrealizowany na podstawie "Sklepów cynamonowych" i "Sanatorium pod Klepsydrą", oraz spektakl ”ja, bóg” w reżyserii Tomasza Rodowicza i Joanny Chmieleckiej, na podstawie tekstów Jerzego Grotowskiego.
Bruno Schulz to polski pisarz niezwykle ważny dla ukraińskiej kultury, jego twórczość niezmiennie mocno wybrzmiewa na zachodzie Ukrainy, nie tylko przez doroczny schulzowski festiwal w Drohobyczu. Myśl teatralna Jerzego Grotowskiego, wciąż uznawanego na Ukrainie za najważniejszego reżysera XX wieku, jest nie tylko inspiracją, stanowi także narzędzie pracy dla wielu reżyserów i grup teatralnych, zarówno w awangardowych realizacjach, jak i w wielu teatrach repertuarowych.
- Spektakl „Schulz: Pętla”
„Schulz: Pętla” jest twórczą interpretacją prozy Brunona Schulza, która staje się zarówno punktem wyjścia jak i szkieletem całej historii.
Poprzez poszukiwanie i przekraczanie granic pomiędzy ludzkim ciałem a materią, próbujemy wejść w proces twórczy sugerowany przez Jakuba - bohatera opowiadań, w kluczowym dla autora „Traktacie o manekinach”. Próbujemy metaforycznie wejść w kompetencje Stwórcy, by wykreować na scenie człowieka „na obraz i podobieństwo manekina” z wszelkimi konsekwencjami tego nadużycia. Nasza uzurpatorska wizja, prowadzi nas przez doświadczenia, które badają konsekwencje tego czynu.
Dotykamy tematu pamięci, tego jak kształtuje naszą fizyczność i jak wpływa na duchowy aspekt naszego bytu. Chcemy stworzyć metaforę świata zmierzając wraz z bohaterami do źródeł, wiedząc, że jest to cel niemożliwy. Tę niemożność traktujemy jako przywilej naszej wyobraźni, która poszukując odpowiedzi nieustannie podsuwa nam hipotezy. Chcemy dotrzeć do naszych indywidualnych mitologii, próbując sprostać rzeczywistości, która nas otacza, odkryć nasz mit założycielski.
Filozoficzno-poetycka refleksja o naszych ojcach, mitach, naszych kamieniach węgielnych. Nie szukamy odpowiedzi, pytamy. Próbujemy dotrzeć do tego co nas konstytuuje, przyglądamy się temu jak historie indywidualne i nasza wspólna historia nas kształtują. Próbujemy odczytać między słowami Brunona Schulza inspiracje do opowiadania o nas samych. Sprawdzamy jak zagęszczają się napięcia pomiędzy nimi. W spektaklu, idąc za sugestią autora, próbujemy przejść proces, który opisuje w manifeście jakim jest „Mityzacja rzeczywistości”. Próbujemy dotrzeć do naszego źródłosłowia przechodząc ten proces na próbę, wiedząc, że niejednoznaczność wspomnień i wrażeń i tak nam na to nie pozwoli.
Spektakl jest realizacją teorii teatrów równoległych, którą na potrzeby naszej twórczości wcielamy w „Pętli”, dążąc do stworzenia osobnych narracji: tej która jest na scenie i tej, którą tworzycie we własnej wyobraźni posługując się naszymi obrazami i sugestiami.
Na podstawie twórczości Brunona Schulza
Reżyseria: Konrad Dworakowski
Muzyka: Paweł Odorowicz
Projekt scenografii i kostiumów: Konrad Dworakowski
Kostiumy i elementy scenografii: Anna Adamiak
Wykonanie scenografii: Jacek Szumacher, Adam Galicki
Konsultacja choreograficzna: Joanna Jaworska-Maciaszek
Wizualizacje: Rami Shaya / HOLLYBABA
Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Przemysław Buksiński, Joanna Chmielecka, Michał Jóźwik, Majka Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Tomasz Rodowicz
Muzycy: Konrad Dworakowski / Przemysław Buksiński (lira korbowa, głos), Paweł Odorowicz (altówka), Małgorzata Pawluk / Zofia Łęczycka (wiolonczela)
Światło: Tomasz Krukowski / Maciej Kobalczyk
Dźwięk: Marcin Dobijański / Tomasz Krukowski
Plakat / baner: Sweet Jesus
Kierowniczka produkcji: Majka Justyna
Produkcja: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi
Premiera: 18 października 2020, godz. 19.00, scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi
- Spektakl „ja, bóg”
Spektakl „ja, bóg” sięga do niezbadanej i mało znanej części działalności artystycznej Jerzego Grotowskiego, dotykając jednocześnie jego najważniejszej osobistej problematyki. Jest kameralną opowieścią o najważniejszej drodze poszukiwań Grotowskiego w teatrze i w życiu. Dotyka jego najbardziej duchowych pytań. Duet - Tomasz Rodowicz i Joanna Chmielecka - ustawia ten spektakl w perspektywie poszukiwania odpowiedzi na najważniejsze pytanie jakie może sobie zadać człowiek - o istnienie/nieistnienie boga. Jak poznać to co jest niepoznawalne? W jaki sposób można zajrzeć na „drugą stronę”? Duet aktorski rozgrywa te pytania na podstawowych opozycjach/biegunach: życie-śmierć, mężczyzna-kobieta, człowiek-bóg, zdrowie-choroba, młodość-starość.
Na podstawie tekstów Jerzego Grotowskiego
Reżyseria i obsada: Tomasz Rodowicz, Joanna Chmielecka
Opracowanie tekstów i scenariusz: Dariusz Kosiński, Tomasz Rodowicz, Joanna Chmielecka
Konsultacje reżyserskie: Waldemar Raźniak
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Ruch sceniczny: Joanna Jaworska-Maciaszek
Projekt scenografii: Andrzej Dworakowski, Tomasz Rodowicz
Wykonanie scenografii: Marcin Czajkowski, Malina Wojciechowska
Wykonanie kostiumów: Anna Przybyt
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Teaser/Trailer: Rami Shaya
Projekt plakatu/banera: Katarzyna Jasińska – Gra-Fika
Produkcja: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi
Pokaz przedpremierowy: 22 czerwca 2019, scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Fotografii "Fotofestival 2019"
Premiera: 23 sierpnia 2019, scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2019
Zdjęcie: Tomasz Ogorodowczyk
Organizator
Dofinansowano w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.
Partnerzy